Je mag geen eisen aan leerlingen stellen
Het boek bestaat uit 3 boeken in één harde kaft
Dit nieuwe boek (zeker het mooiste onderwijsboek sinds jaren) is geschreven door twee van de vier founding fathers van de nieuwe onderwijswerkelijkheid die Agora heet. Sjef Drummen en Jan Fasen. Agora bestaat nu 10 jaar. Er zijn nu al 30 scholen in Nederland. Maar ook in België, Curaçao, Polen en Israël. Met voorbereidingen in Spanje en Noorwegen.
Het twee in één boek
“ Dit boek moet je meerdere keren lezen… het is kunst”
Prof. Dr. Rob Martens in zijn voorwoord
Het boek bestaat uit 3 boeken in één harde kaft. Door de twee boeken van Jan en Sjef heen zijn 14 hoofdstukken gevlochten onder de noemer: wetenschappers aan het woord. Deze wetenschappers zijn 13 hoogleraren van 7 disciplines van 6 universiteiten uit 2 landen, die schrijven over Agora, of onderwijsvernieuwing. Deze hoofdstukken zijn herkenbaar aan de gele pagina’s.Het boek bestaat uit 264 pagina’s, allemaal full colour. Tevens zijn er diverse QR-codes waarmee films geactiveerd kunnen worden. Dit boek is het handboek voor Agora, maar geeft ook impulsen en energie aan onderwijsvernieuwing in algemene zin.
Titel boek Sjef: je mag geen eisen aan leerlingen stellen.
Titel boek Jan: maak een kunstwerk van je leven.
Subtitel: 10 jaar Agoraonderwijs in de praktijk.
Sjef’s boek in 100 woorden
“Ik heb de absolute overtuiging dat mensen autodidactische relationele leerwezens zijn, die gemaakt zijn om te leren, dat allemaal kunnen en willen, dat hun autonome leerproces in hun hersenen zo persoonlijk is dat we daar niets over te vertellen hebben of dat we daarin mogen interveniëren, maar dat dat altijd gebeurt in relatie met anderen die de lerende kunnen helpen, inspireren, instrueren, onderwijzen, etc… Het relationele deel is daarbij 70% en het autonome 30. Het enige wat we moeten doen is de voorwaarden scheppen dat de lerende zijn autodidactische leercapaciteit volledig kan uitvouwen ( entfalten) in de wetenschap dat die behoefte levenlang duurt.”
Jan’s boek in 100 woorden
“Dit boek is een waargebeurd verhaal. Ik vertel het vanuit mijn perspectief, dat van een schoolleider. Het gaat over de lotgevallen van een aansprekende onderwijsvisie die voorbestemd bleek om een nieuwe onderwijspraktijk te worden. Wat is dan je rol als schoolleider? Hoe creëer je de omstandigheden waardoor die nieuwe praktijk vanuit vrijheid, enthousiasme en vrije wil ontstaat in de school? Door onderwijsmensen die zich verbonden voelen met die visie, en de realisatie ervan de moeite van hun tijd waard vinden. De eenvoud die hierin doorklinkt is verraderlijk, want van die eenvoud kwaliteit maken blijkt dan vakwerk te zijn.”