Over Sjef
Hij houdt zich bezig met onderwijskunstenarij,
het ontmayonaisen van geconditioneerde hersenen.
Onderwijskunstenaar
Sjef (Heerlen, 1953) is naast zijn fulltime kunstenaarschap meer als 40 jaar verbonden geweest aan het voortgezet onderwijs aan de Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML). Hij was docent, mentor, ICT-er, teamleider, leerling coördinator, schoolleider en de laatste jaren onderwijskunstenaar.
- In 2013 was hij samen met Jan Fasen, oprichter van het revolutionaire Agora Onderwijs, waarvoor Sjef in juni 2014 de onderwijsinnovatieprijs 2021, Ververs Award, kreeg uitgereikt.
- In mei 2014 ontmoette Sjef samen met Jan Fasen H.H. de Dalai Lama.
- Op 30 oktober 2018 was Sjef TED-talk speaker in TEDx AmsterdamED, waar hij de 10 geboden van het 21 eeuwse leren ten gehore bracht.
Sjef is op grond van zijn bijzondere ervaring een veel gevraagd spreker, course director en workshop leider. Zijn lezingen worden gekwalificeerd als inspirerend en humorvol, waarbij hij niet schuwt om via boude bewoordingen het in zijn ogen failliete onethische onderwijs aan de kaak te stellen.
“ Mensen lijden aan educatieve alzheimer. Ze hebben mayonaise in de hersenen.
Mijn taak is het om hen te ontmayonaisen”.
Sjef Drummen
Onderwijskunstenaar
Sjef (Heerlen, 1953) is naast zijn fulltime kunstenaarschap meer als 40 jaar verbonden geweest aan het voortgezet onderwijs aan de Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML). Hij was docent, mentor, ICT-er, teamleider, leerling coördinator, schoolleider en de laatste jaren onderwijskunstenaar.
Sjef is op grond van zijn bijzondere ervaring een veel gevraagd spreker, course director en workshop leider. Zijn lezingen worden gekwalificeerd als inspirerend en humorvol, waarbij hij niet schuwt om via boude bewoordingen het in zijn ogen failliete onethische onderwijs aan de kaak te stellen.
“ Mensen lijden aan educatieve alzheimer. Ze hebben mayonaise in de hersenen.
Mijn taak is het om hen te ontmayonaisen”.
Sjef Drummen
Niekée & Agora
In de periode 2003 tot 2007 ontwikkelde hij samen met Bert Sterken, Jan van der Varst en LIAG Architecten het prijswinnende schoolgebouw van Niekée te Roermond.
- Scholenbouwprijs 2008, top 10 – school secondary education in the world
- WAN Award 2009
- Nominatie beste gebouw van Nederland 2008
Agora is de meest baanbrekende vorm van gepersonaliseerd leren. Het is autonoom leren, waarbij de lerende volledig in de lead is. Heterogene schoolfamilies van 18 jongeren volgen hun eigen persoonlijke leerroute. 500 jongeren, 500 leerroutes. De Agoriaanse Meester is de schoolvader/moeder van een “leergezin”, gemengd van 12 tot 18 en van vmbo tot vwo.
Geen schoolvakken, curriculum, klassen, huiswerk, toetsen. Zelfs geen leraar voor de klas.
De lerende bepaalt het reisdoel, de Meester bepaalt de reis en elke lerende krijgt een eigen recept. De jongeren sluiten hun tijd op Agora af met het landelijke eindexamen.
Niet alleen in Roermond maar nu ook in 6 andere steden. Zowel PO als VO.
Kunst
Sjef komt uit een kunstenaarsfamilie uit Heerlen. Zijn vader was Sjef Drummen sr. Het was een groot artistiek gezin met 11 kinderen. Veel van zijn broers en zussen zijn actief in de kunst. Na zijn kunstacademietijd ging Sjef jr. aan de slag als beeldend docent. Maar hij combineerde zijn docentschap altijd met een beeldende kunstenaarspraktijk. Van 1989 tot en met 2018 had hij ook een artoteek van eigen werk.
“Het typische van kunstenaars is dat ze vanuit autonomie zoeken naar dat ene originele kunstwerk, dat jou onderscheidt van andere kunstenaars. Ik probeer een echte Drummen te maken. Iets wat een ander niet zou kunnen. Door deze zoektocht te ondernemen als kunstenaar betreed je altijd het gebied van de onzekerheid. Want alleen in de onzekerheid ga je iets nieuws, autonooms en origineels vinden. Daarom krijg ik energie uit de onzekerheid. Nu weet ik dat dat één van de belangrijkste zaken is om tot innovatie te komen. Je moet de onzekerheid omhelsen. Dat hoort bij de noodgedwongen noodzakelijkheid van de nieuwe wereld waarin we leven. Dat is ook de verbinding van kunst en innovatief onderwijs zoals we dat bij Agora vorm hebben gegeven.
Niekée en Agora beschouw ik samen als mijn Gesamtkunstwerk, waar kunst en ontwikkeling van lerenden samenkomen. Kernvakken in het onderwijs bestaan niet. En als ze dan toch bestaan, dan is het in mijn optiek filosofie (zingeving) en kunst (verbeelding). ”
“ Science and maths are like peeling an orange, art is like cracking a walnut ”
– Shen Jianhua, chinees kunstenaar